ads one

Friday, November 1, 2013

From GC to Sydney, NSW : Royal Botanic Garden

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pembaca blog JM yang di kasihi,


"HAAaalllooooooooooooooo....anybody home"

Waduh...waduh...lama betul tak update blog dan nak blogwalking kawan-kawan pun tak sempat....arghhh.....rindu dendam sama kalian semua.....curik-curik masa pepagi dan time rehat je jengah blog kawan-kawan tu...mesti korang pun dah tak ingat akan kewujudan JM ye dok....jangan lah macam tu JM masih setia di sini.

Story percutian di Sydney belum habis lagi dan sekarang dah masuk bulan November 

Siapa ingat lagi..last entry JM stop at Botanic Garden kan..okey...meh kita sambung story...Alahh..JM ni citer Sydney dah basi lah..ada lagi ke orang nak baca?...alah..biar lah..manalah tahu ada segelintir pembaca di luar sana memang menanti-nanti sambungan entri ni kan..

Dari Sydney Opera House tu boleh ke Royal Botanic Garden just bersebelahan je dan tempat ni memang ramai orang berjoging, bersantai dan ada yang duduk lepak-lepak bersama pasangan (part ni yang JM Paling suka ehehehe).


Royal Botanic Garden : From Opera House Gate to Mrs Macquaries Point
Sebenarnya dari Opera House Gate kami nak ke Mrs Macquaries Point sebab dari sana boleh dapat view OPH dengan lebih jelas dan nak bergambar di depan Mrs Macquaries Chair. Cuba lihat gambar kat atas tu kedudukan  Mrs Macquaries Point.

Mrs Macquaries Point : Vantage point for photographing the Opera House and Harbour Bridge
Mrs Macquaries Chair : An early 19th century carved rock ledge seat from where Elizabeth Macquarie, the Governor's wife, watch the Harbour (ahahahha..sbb tu JM nk ke sini...berangan like Governor's wife)

Tak jauh dari OPH gate to Mrs Macquaries Point ni dalam sepoloh minit je..walaupun cuaca panas...dingin je tak perlu pakai jaket..

Tu ha..10 minit je nak ke Mrs Macquaries Point
Kalau nak ke tempat lain..follow je sign yang ada tu ha
Sambil jalan-jalan tu...snap lah gambar barang sekeping dua buat kenangan....Ini lah gambar dan suasana di Botanic Garden tu.

Walaupun jam 11.30 pagi..cuaca panas tapi dingin...ramai je orang berjoging
Nampak tak...walaupun tengah boleh tido santai-santai lagi
Luas garden ni...penat jugak lah kalau nak round semua
Jalan...jalan..jalan...sambil santai-santai akhirnya sampai lah tempat yang dituju...

Turun ke bawah nati akan jumpa Mrs Macquaries Chair tu
Mrs Macquaries Chair dari sisi
Nampak tak Chair tu..aha..
Dari sini lah Mrs Macquaries tu dapat melihat Sydney Opera House dengan jelas...TAK PERCAYA?...meh JM buktikan...ini adalah bakal isteri Gabenor mana ntah...jadi model...ahahah

Aha..betul tak..boleh nampak dengan jelas kan..sila abaikan model itu.
Jom kita lihat lagi apa yang ada di sekitar Mrs Macquarie's Point ni.


Apalah yang menarik tentang toilet ni...siapa tahu?..apa? tak tahu..ok tak per lah..jom ikut JM kita ke destinasi seterusnya.ke mana lagi kalau bukan ke Bondi Beach. JM lihat jam di tangan pukul 2.00 petang, so terus gerak ke stesen bas yang terletak di Circular Quay train sation. perlu patah balik ke SOP (Sydney Opera House). Seperti yang JM pernah khabarkan sebelum ni walaupun jam 2.00 petang masih ramai lagi orang berjoging dan beramas mesra...SEBAB APA?..sebab cuaca yang sejuk dan nyaman..

View sekiar luar OPH : Ada orang berjoging, berdating, makan tengahari dan membaca
Akhirnya kami sampai semula di Circular Quay train station..bukan nak naik train tapi nak naik bas ke Bondi Beach. Kat sini ada banyak bus stand dari A sampai E kalau tak salah JM dan setiap bas stand tu ke destinasi yang berlainan.

Circular Quay Train Station
View sekitar Circular Quay Train Station
Bus Stand menyediakan informasi jadual perjalanan dan destinasi bas
Okey...kawan-kawan...untuk story perjalanan ke Bondi Beach...bagaimana nak ke sana, which bus and bus stand nak tunggu, bus no berapa dan kat mana nak stop...boleh tak JM sambung dalam next entry...boleh la...boleh la....dah penat JM mengarang ni heee....macam lah panjang sangat menulis nyer...gambar je yang banyak..

So akhir kalam...nanti JM sambung yer....selamat berhujung minggu & happy deepavali...pesta CAHAYA

No comments:

Post a Comment